Les dones tenim diferents necessitats energètiques i nutricionals segons l’edat i l’època de la vida on ens trobem. És important conèixer-les i fer els ajustos necessaris per satisfer-les tenint en compte també les etapes hormonals i metabòliques.

 

MENSTRUACIÓ

Per tal de tenir una regla saludable s'han de potenciar aliments que ajudin a revitalitzar i equilibrar el nostre cos com ara: els cereals integrals, llegums, les verdures i les fruites.

Si pateixes de dolors menstruals et recomanem que introdueixis als teus àpats espècies antiinflamatòries com la cúrcuma, el gingebre o la canyella. Tanmateix, l’ Oli de lli ric en Omega-3 i 6 regula els nivells hormonals i promou els cicles d’ovulació.

 

ADULTESA

Des de el començament d’aquesta etapa fins als 30 anys, l’alimentació és la base d’un estil de vida per la resta d’aquesta, i suma realment importància per mantenir la vitalitat i evitar les malalties. Actualment estem molt ocupades en activitats familiars, laborals i socials, així que per tal de mantenir un nivell d'energia alt et recomanem seguir les pautes de la dieta saludable general fent especial atenció als fruits secs, hortalisses com crucíferes i verdures de fulla verda, cereals integrals i llegum.

 

EMBARÀS I LACTANCIA

Durant l'embaràs, per tal de contribuir a un bon desenvolupament del fetus, a més de controlar l'aportació de proteïnes, greixos, hidrats de carboni i fibra, cal tenir present determinades vitamines i minerals com ara l'àcid fòlic (espinacs, escarola, bledes, alvocat, pebrot vermell, entre altres), el iode (peix, marisc i algues) i el ferro (carn, peix, llegums i vegetals de fulla verda).

Després del part, una bona dieta garanteix una llet saludable per al nadó i afavoreix que recuperis abans el teu pes. En aquest període la dona s'ha d'esforçar per garantir el consum de greixos insaturats, ja que contribueixen a fer que la llet materna sigui rica en àcids grassos essencials. El peix blau, la fruita seca i l'oli d'oliva són uns bons aliats per cobrir aquestes necessitats. Les vitamines i minerals que ens aporten la fruita, les verdures, els làctics, els llegums, la carn, el peix i els ous són també imprescindibles, tant per a la mare com per al nadó. I, finalment, cal beure molt de líquid, ja que afavoreix la correcta producció de la llet. En aquest sentit, és habitual que la mare que dóna el pit tingui molta set just abans de fer mamar el fill. Aigua, caldo i infusions són perfectes per calmar la set i rehidratar-se.

 

PREMENOPAUSA I MENOPAUSA

En l’edat dels 40 als 50 anys arriba un dels canvis fisiològics més importants, el síndrome de premenopausa i menopausa. El cos femení experimenta una sèrie de canvis hormonals com a conseqüència de la baixada d’estrògens en sang, així que en aquesta etapa és bàsic seguir una alimentació rica en nutrients, com la Vitamina D,K, calci per prevenir la pèrdua òssia i Omega- 3, amb acció antiinflamatòria. També és important incorporar crucíferes, llavors, peix blau i lleguminoses, per tal de mantenir així una bona qualitat de vida i prevenir trastorns associats.

 

Posted in News